On a

On a

De prijs van het voorkomen - een Kerstverhaal


 Zijn hele leven had hij keihard gewerkt. Als directeur van een grote farmaceut was hij verantwoordelijk voor vele overnames, prachtige R&D projecten met laag marktrisico en hoog rendement, winstmarges van 20% tot wel 40%: op zijn afscheidsborrel niets dan lovende woorden. ‘Mr. Patent’ was zijn geuzennaam – de betekenis van het woord was onder zijn bewind 180 graden gedraaid, van een innovatie bevorderend naar een monopolie bevorderend instrument. Later kwam daar nog ‘Meneertje Iustum Pretium’ bij: in de discussie over de ‘juiste prijs’ voor een medicijn, verlegde hij de balans in de industrie steeds verder van reële kosten naar waarde. In tijden van hongersnood verkoop je een brood toch ook niet tegen kostprijs? Voor het redden van mensenlevens of het voorkomen van leed was geen prijs te hoog. Value-based Pricing; als een likeurtje bij de koffie liet hij het door zijn mond gaan. Oncologen en andere artsen spraken er schande van, maar die wisten net zo weinig van winstmaximalisatie als hij van de Eed van Hippocrates.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten