On a

On a

Brazilië voor beginners


Het komende Olympische jaar is voor mij misschien wel net zo spannend als voor de atleten. Over een paar maanden, vlak voor de Spelen, verschijnt mijn debuutroman 'Schuim der Aarde', die zich afspeelt aan de rauwe onderkant van Brazilië. Daarnaast zal ik de komende maanden, als gastcorrespondent Brazilië voor De Correspondent, achtergrondreportages schrijven (klik hier bijvoorbeeld voor een fotoverslag van mijn bezoek aan één van Latijns-Amerika gevaarlijkste sloppenwijken). En last but not least: ik mag de atleten en staf van de Belgische Olympische equipe (BOIC) voorbereiden op hun afreis naar dit bijzondere land. Hieronder mijn eerste bijdrage als gastcorrespondent Brazilië. Let the games begin!




Het land werd steevast genoemd in de rijtjes ‘economieën in opkomst,' en dat het na het WK Voetbal ook de Olympische Spelen kreeg toegewezen leek een logisch gevolg. Maar aan de vooravond van het belangrijkste sportevenement op aarde bevindt Brazilië zich in een politieke en economische vrije val; iedereen vraagt zich af hoe dit afloopt. Komende zomer is het zover. Graag neem ik jullie voor die tijd - aan de hand van vragen en tips - mee achter de schermen.

Brazilië voor beginners: wat is het land van de volgende Spelen eigenlijk voor plek?


Het is 2 oktober 2009 als in Kopenhagen het gastland van de Olympische Zomerspelen van 2016 wordt gekozen. Een stemming met raadselachtige loyaliteiten en enorme financiële belangen. De finalisten - gastlandhoofdsteden Tokyo, Chicago, Madrid en Rio de Janeiro – voeren al drie jaar lang campagne als de Verenigde Staten op deze laatste dag een joker trekken: president Barack Obama vliegt langs om het congres persoonlijk toe te spreken. Gaan de VS winnen? Het blijft spannend: [lees hier verder]


Geen opmerkingen:

Een reactie posten